No Future

Weblog přesunut na atd.havrlant.net

Neokrádejte majitele webů!

7 leden 2006, 21:25
rubrika internet

Myslím si, že většina zkušenějších a „internetuzna­lejších“ uživatelů již někdy okrádalo majitele různých webů. Jak? No přece blokováním reklamy.

Nesnáším blokování reklamy a nechápu ty lidi, co se k tomu sníží a používají nějaký ten adBlock či si „správně“ nastaví Kerio Personal Firewall. Vždyť majitelé webů poskytují přístup na své stránky zcela zdarma, respektive jediná věc, kterou za návštěvu „platíte“, je právě shlédnutí reklamy. Ovšem tím, že se vám žádná reklama nezobrazí, vlastně jenom snižujete potenciální zisk majiteli, čímž ho de facto pouze sprostě okrádáte. Představte si, kdyby se takto bezohledně choval každý. Majitelům webů by tak okamžitě klesl zisk z reklamy prakticky na nulu.

Jak by bylo vám, kdybyste vlastnili nějaký web a část (jakkoliv velká či malá) vašich příjmů by vycházela právě z reklamy a chodili by k vám především uživatelé, kterým se ta reklama tak nějak nezobrazuje. Určitě byste byli štěstím bez sebe, že ano? Do této situace se může dostat každý. Dneska je vám X let, říkáte si, jak jste vychytralí, že blokujete reklamu, ale až vám bude X+2 let, klidně můžete dostat nápad, založíte vlastní web, který bude úspěšný, vložíte na ni reklamu a budete se těšit z toho, jak vám tam budou chodit lidé s vaším oblíbeným adBlockem.

Nejhorší na tom je, že se to někdo ještě snaží nějak obhájit, že to jako není nic špatného. Prostě něco v tomto smyslu:

V časopisech také přeskakuji stránky s reklamou.

Tak tu reklamu přeskakujte i na webu, ignorujte ji, ale neblokujte. Další podobné nesmyslné řeči:

Já platím za stažená data a tak si já sám rozhodnu, co stáhnu a co ne.

Další mýlka. Web by měl být chápán jako celek, není správné si nechat zobrazit pouze polovinu obsahu, protože ta druhá půlka se mi prostě nějakým způsobem nelíbí. Taky ve stánku neřeknete prodavačce, ať vám z těch novin vystříhá všechny reklamy, že nechcete platit deset korun za něco, co vás nezajímá.

Blokujete-li si jakýmkoliv úmyslným (vlastně i neúmyslným) způsobem reklamu, okrádáte tím chudáka majitele stránek.

komentáře
  1. Huggi - #
    —    7. leden 2006, 21:51   

    to si nemyslim..je rozdil v tom jaka to je reklama..textova nikomu vadit nebude..ale prisernej blikajici banner, kterej krom toho ze je hnusnej i brzdi nacitani stranek na pomalejsich pripojenich je akorat na bloknuti..

    a to uz vubec nemluvim o popup reklame..(tu jedinou blokuju…abyh kazdou chvili davaj byt i dvojklikem nakej banner do zakazanjch sem linej..)

  2. Timy - #
    —    7. leden 2006, 21:56   

    Huggi:

    a to uz vubec nemluvim o popup reklame..(tu jedinou blokuju…abyh kazdou chvili davaj byt i dvojklikem nakej banner do zakazanjch sem linej..)

    Ach ano, to už je ale něco na zcela jiné úrovni, protože mi nic nemá právo samovolně a bez mého vědomí a svolení vrtat do prohlížeče a otevírat další okna.

  3. migvajl - #
    —    7. leden 2006, 22:02   

    S tým okrádaním viac-menej súhlasím, otázka je, či forma reklamy, ktorá ľudí obťažuje, ako grafické bannery a flash-e, je tá správna.

    Textovú, kontextovú reklamu takmer nikto neblokuje a nechce blokovať, ľudia si prečítajú aj články označené ako platená inzercia. Tých, ktorí reklamu blokuju iba preto že je to reklama je menšina.

    Väčšina ľudí chce len pokojne a nerušene surfovat, no často nemôžu pretože ich farebné a útočné bannery sprosto obťažujú. Možno keď majitelia serverov a zadávatelia reklamy zbadajú že to nemá efekt, budú nútení prísť s novými formami, ktoré ľudia prijímu lepšie.

  4. Marty - #
    —    7. leden 2006, 22:24   

    Víš kdo může za to, že si někdo reklamu vypne? Takové ty weby, které mají na úvodní stránce tři flashové reklamy (Microsoft je tam vždy) a asi deset dalších velkých obrázků. Miluji takové ty weby, kdy už chci na něco kliknout a najednou se mi přes celou obrazovku rozprostře flash animace na volání „zdarma“.

    Nevím jestli si zažil doby modemové v kombinaci s počítačem PII, ale možná by si mluvil trochu jinak. Pokud někdo podobnou konfiguraci vlastní, nezbývá mu, než reklamu filtrovat, v opačném případě by se na web pomalu ani nedostal.

    Ani já momentálně nevypínám reklamu (i když se mi na to někdy třesou ruce) ale to jen proto, že to s ohledem na pc a připojení nepotřebuji. Když ale někdy vidím ty weby, které spíše připomínají skládku flash animací, musím si opravdu zoufat.

  5. ObiSkyWalker - #
    —    7. leden 2006, 22:33   

    Reklama by neměla návštěvníkovi stránky vadit. To, že přijdu na stránku a odevšad se na mě pohrnou spousty reklam není správné. Co se týče pop-up oken, tak ty už vůbec nesnáším. Co se mi naopak líbí jsou bannery do velikosti 468×60, ale nejvíce mě potěší textový odkaz, protože toho si u dnešních webů plných různých graficky efektivních reklam všimnu spíše :-).

  6. sziroco - #
    —    8. leden 2006, 08:58   

    Napadá mě zajímavý srovnání s časopisem. Tam taky někdo reklamu nečte a majitele to zdá se zatim nepoložilo. Ostatně zadavatele reklamy bude stejně zajímat náklad (počet přístupů na stránky) a skupina čtenářů.

    Jinak z vlastní zkušenosti můžu říct, že pokud na stránce neni obrovskej flash a různý blikací okna, tak mi reklama vůbec nevadí.

  7. Timy - #
    —    8. leden 2006, 09:34   

    Marty: Zažil, ADSL mám tak půl roku, lepší počítač od minulých Vánoc. Předtím jsem měl klasický modem a starou třístovku. Ale reklamu jsem si neblokoval, tehdy z toho důvodu, že mi to přišlo zbytečné, protože jsem nechodil na stránky, kde by bylo „přereklamováno“, což mi vlastně zůstalo až doteď. Ale když na tom přereklamovaném serveru něco opravdu potřebuji, tak tam prostě jdu a tu reklamu přetrpím. Navíc si myslím, že takovou šílenou flashovou reklamu přes celou obrazovku zase tolik webů nemá.

    sziroco: Vůbec nejde o to, jestli si tu reklamu v tom časopise čteš nebo ne, hlavně, že ji vidíš a všímáš si ji. Taky jsem nikdy nekliknul na banner od anoweb.cz na webzdarma, ale přesto o nich právě díky tomu banneru vím a kdybych zase hledal hosting, tak bych se k nim zkusil podívat (a nejspíše by mě nezaujali, protože jsou drazí ;-)). Proto třeba moc nechápu reklamní systémy, kde se platí pouze za počet kliknutí na banner, přijde mi to krátkozraké. Ale tak jako tak se může stát, že jednou tě něco zaujme a na ten banner klikneš, také se mi to občas stane.

  8. Aleš Janda - #
    —    8. leden 2006, 12:31   

    Souhlasím s tím, že blokovat reklamu do jisté míry špatné, nicméně naprosto nesouhlasím s tím, že by kvůli tomu byl webmaster chudák. Návštěvník, který blokuje reklamy, je také návštěvník, šíří odkaz, přispívá do diskusí… prostě je také hodnotný a rozhodně je takový návštěvník lepší než žádný (zvýšené náklady za hosting jsou opravdu jen velice minimální). Je to ostatně stejný princip jako že je lepší software ukrást než ho nepoužívat vůbec. Takže žádný chudák webmaster, jen z konkrétního návštěvníka vytříská o něco méně.

    A kromě toho: web je tu od toho, aby byl zobrazitelný na široké škále zařízení a typů klientů. Takže jak si stránku zobrazím, co si zapnu a co ne, je jen moje věc…

  9. zimmi - #
    —    8. leden 2006, 12:57   

    Timy: Reaguji pouze na nadpis, celý článek jsem nečetl. Pokud by majitelé webu dělali takovou reklamu, která má něco společného s obsahem jejich webů a může mi, jako uživateli, být k užitku, pak prosím. Ale různé flashové patlanice opravdu nemusím.

  10. Timy - #
    —    8. leden 2006, 14:34   

    Aleš Janda: V konečném důsledku ale majitel přichází o zisky, počet příspěvků někde v diskusi není důležitý, když z nich nic nemá. Pochopitelně jiná situace je někde u nějakého eshopu či něčeho podobného, kde reklama představuje skoro až zanedbatelný zisk a spoléhá se na něco úplně jiného (mnohdy na takových stránkách reklama ani vůbec není). Ale u serveru, kde naopak zisk z reklamy patří mezi hlavní položky to už silně vadí. Navíc někteří chudší studenti si třeba koupí doménu a spoléhají na to, že jim to reklama zaplatí.

    zimmi: Ne vždy to je možné. Reklamy na wz.cz si taky nikdo nevybírá a některé servery prostě nemají nějakou cílenou skupinu uživatelů – většinou třeba portály jako seznam.cz nebo cetrum.cz – chodí tam prostě všichni. A koneckonců i flashová patlanice může mít něco společného s daným webem ;-).

  11. llook - #
    —    9. leden 2006, 12:31   

    Považuješ surfování s vypnutými obrázky za blokování reklamy? A nebo vypnuté styly, vypnutý Flash apod. Blokují reklamu uživatelé Linkse? A co když koupím časopis, chytím za hřbet a vysypu vložené letáky?

    Já mám vypnutý akorát Flash a další plug-iny (v Opeře přes F12). Radši se dívám na alternativní GIF, který mi nezpomaluje ostatní programy. A pak samozřejmě pop-upy, což bych přirovnal k tomu vysypání letáků.

    U ostatních reklamních formátů volím přístup egocentrického uživatele: Pokud přijdu na stránku, kde mě obtěžuje reklama (nebo cokoli jiného), tak zvážím zdali mně ten obsah za to stojí.

    chudší studenti si třeba koupí doménu a spoléhají na to, že jim to reklama zaplatí

    Tak tomu se říká špatný podnikatelský záměr.

  12. Jiřík - #
    —    9. leden 2006, 12:44   

    1. Myslím si že blokovat reklamu dnes při již docela zajímavých rychlostech domácího internetu asi až tak smysl nemá. Úspora času ? asi ne… a data neplatím ?

    2. Reklama kdo ji chce ať na ní kouká. Já ji mám vyplou a nemyslím si že někoho okrádám. Mám své dodavatele, své reference a tisíckrát dobře udělaný banner mě prostě nenaláká.

    To je asi tak vše.

    BTW: a proč ji máv vyplou hlavně ? Protože mě obtěžuje, nevadí mi posazený banner někde v rohu – dobře udělaný a poutavý – ale např. poslední reklamy na Olympus na různých serverech, které ti vyskočí do obličeje vyloženě naserou – pak se stane že si tento výrobek nekoupíš ač by byl sebelepší. Už to logo pak v tobě vyvolá nepříjemný pocit spojený např. s tímto pop-up-flash-hnusem.

  13. llook - #
    —    9. leden 2006, 13:37   

    [12] To je věc přístupu. Mě v takovém případě nenasere Olympus, ale provozovatel dané stránky. A už jen logo té stránky pak ve mě vyvolá nepříjemný pocit spojený s tím, jak se tam chovají ke svým návštěvníkům.

    Podobně jako reklamy v televizi uprostřed filmu. Inzerované výrobky mi nezhnusí, ale možná mě donutí přepnout/vypnout.

  14. Timy - #
    —    9. leden 2006, 22:16   

    llook: Ano, čekal jsem, kdo mi tady jako první předhodí textové prohlížeče apod. Ale to už bych vzal jako opravdový extrém, bojuji hlavně proti záměrnému blokování reklamy a pochybuji, že by někdo používal Lynx jenom kvůli tomu, aby neviděl reklamu. Tohle už je vedlejší položka.

    Tak tomu se říká špatný podnikatelský záměr.

    Možná ano, ale třeba jim to vyjde. Záleží na tom, jakou budou mít návštěvnost a jaké budou mít návštěvníky ;-).

  15. sziroco - #
    —    11. leden 2006, 15:53   

    Timy: takze podle tebe uzivatel Lynxe neokrada provozovatele webu, ale uzivatel s Adblockem ano? Jakej je rozdil mezi tim, kdyz reklamu blokujes z vlastni vule a kdyz ji proste nevidis?

    Jinak dalsi duvod pro textovou reklamu :)

  16. carnero - #
    —    12. leden 2006, 01:52   

    Nu dobrá, nebudu je okrádat. To tam raději nebudu chodit a budu si dané informace číst ze zahraničních zdrojů, které nejsou postižené vidinou peněz z reklamy a poskytují obsah s minimální či žádnou reklamou. Mě to vadit nebude a až to udělá každý, bude klid… ty okrádané weby zaniknou a bude po problému. Mimochodem z čeho žijí ty weby bez reklam? Z dobré vůle nebo ze služeb u kterých si uživatel sám rozhodne, zda si je připlatí (a často tak učiní) nebo zda nevyužije komfortu?

    Osobně mi přijde mnohem lepší poskytovat základní obsah a za příplatek nějaké výhody (diskuze, rychlejší navigace atd.). Ale je to jen doměnka, sám provozuji web, který má ubohých 2500 lidí denně (a nikdo mi to neplatí :)

  17. Charlie - #
    —    12. leden 2006, 21:37   

    Tak jsem se nad tím zamyslel a napadla mě jedna podobnost. Kdysi jsem odebíral pravidelně Koktejl. Přišlo mi, že je to skutečně hodně dobrý časopis. Bylo to krátce po jeho vzniku. Během zhruba roku až dvou se v něm začalo objevovat neskutečné množství reklam. Začalo si stěžovat spousta lidí. A nebyl jsem sám, kdo předplatné zrušil. Kvalita toho časopisu pro mě radikálně klesla. Tenkrát bych byl ochoten i lehce připlatit, abych se těch reklam zbavil (otázkou je, kolik by tenkrát bývalo to „lehce“).

    Stejné to mám s reklamou na stránkách. Textová mi nevadí, ale zbytek blokuju. Jestli okrádám tvůrce stránek? Je přeci jen jejich volba, jakým způsobem reklamu budou provozovat, nebo ne? Stejně jako Koktejl mají na výběr. Má-li zákazník na výběr, vybere si vždycky podle svého mínění to nejlepší. A na „dodavatelích“ obsahu je, aby se z jeho chování poučili. A tenhle prvek mi tu chybí. Tak mě ani netrápí, zda na mém jednání někdo tratí – nemusel by…

  18. Krysař - #
    —    31. leden 2006, 22:32   

    O jakém okrádání je tady řeč?

    Je příznačné pro naši dobu, že zločinné obtěžování bylo povýšeno na standard – a že ten, kdo se mu brání, je označen za zločince. :-/ Přitom je tomu právě naopak; současná agresivní reklama nejen znehodnocuje informaci, ke které je přibalena (ruší soustředění, odvádí pozornost, přeplňuje mozek balastními údaji), ale navíc člověka zdržuje a omezuje (reklamy vyžadující reakci uživatele k tomu, aby mohl vůbec pokračovat v práci). Agresivní reklama v dlouhodobém měřítku bere uživateli víc, než kolik mu poskytuje autor webu. A weby, které žijí z reklamy? Dobré weby byly před reklamou, budou i po ní. Sám jsem jich pár míval. :-)

    Reklamní zbojníci si rozparcelovali náš myšlenkový prostor a vyskakují na nás ze všech stran, kamkoliv se hneme. Všechny ty balastní pseudoinformace nás otupují, ohlupují a vnucují nám něco, co nás vůbec nezajímá. Braňme se jim alespoň tam, kde je to v naší moci.

Jméno
Zapamatovat
http://
Zpráva

formátování: *kurzíva* **tučné písmo** `kód` "text odkazu":cíl odkazu

Tady formátuje Texy!

Rubriky

  • No Future
  • Internet
  • Se špetkou ironie
  • XHTML a sémantika
  • Testy
  • Oblíbené weblogy

  • La Trine
  • Derův zápisník
  • Yuhůův weblog
  • acciBlog
  • Martyho weblog
  • Ronnieho weblog
  • zimmiho blog
  • conBLOG
  • Klokynov blog
  • Buchtič blog
  • Dům mlhy
  • Anne’s Weblog
  • Mabfredův básnický blog
  • Další odkazy

  • Sémantika
  • MiSHAK
  • můj starší blog
  • Textpattern česky
  • Textpattern oficiální web
  • Jakpsatweb
  • Kocourek Koudy
  • Webylon