29 leden 2006, 18:00
rubrika XHTML-semantika
Právě před chvílí jsem objevil další Ameriku, nejen dgx zanalyzoval používání HTML značek, nakonec se do toho pustil ten „nejpovolanější“.
Takže onu statistiku pochopitelně naleznete na stránkách Googlu. Celý projekt je rozdělen do několika částí a každá z nich je zároveň patřičně okomentovaná. Zatím jsem spíše prohlížel grafy (které mimochodem nejdou v Opeře – v devítce možná ano) a jsou dosti zajímavé.
Tak třeba tolik zavrhovaný atribut target
se vyskytuje
prakticky v každém druhém odkazu. Ne zcele nečekaně pak
u dalšího odkazového atributu rel
zvítězila hodnota
nofollow
. U obrázků pak potěší, že většina obsahuje
potřebné atributy alt
, height
a
width
.
Docela slušný výsměch pak je větší zastoupení atributu
language
než type
u elementu
<script>
, ač, podle W3C, bychom měli používat právě
ten type
.
Dále se třeba dozvíte, že na každé stránce je průměrně devatenáct
různých elementů a nejčastěji bývá na stránkách element
<head>
. Za krásnou poznámku autora statistiky považuji
tento výrok (takový volný překlad):
„Naprostá většina lidí (98%) vkládá do stránek značky
<html>
,<head>
,<title>
a<body>
, což je ironické, páč tři z těchto značek jsou v HTML nepovinné (optional).“
Hezká je také statistika tříd a identifikátorů, které se nejčastěji
používají. Hned na prvním místě je footer
a o kousek
dále header
. Tyto nejčastější názvy tříd jsou
v návrhu HTML5
brány jako elementy, tj. <footer>
.
U meta tagů pak překvapí, že jsou častěji uváděna klíčová slova (keywords) než popisek stránky (description), ač na klíčová slova se už prakticky nehledí. Že by setrvačnost?
Smutné potom je, že polovina stránek obsahuje ve značce
<body>
nesémantický atribut bgcolor
a asi tak
třetina stránek barví odkazy přes atributy alink
apod.
Prezentační atributy se asi jen tak nevymýtí (možná by nebylo na škodu
udělat obdobnou statistiku, ale jen u webů, které vznikly za poslední
rok, dva, takhle je to řádně zkreslené starými stránkami). Obdobné to je
třeba u odstavců, polovina obsahuje atribut align
. Prakticky
u všech tabulek jsou atributy border
nebo width
,
ale třeba takový hezký atribut summary
není skoro nikde.
No, zbytek si už prohlédněte a pročtěte sami, přeji příjemnou zábavu.
P.S. David to stejně měl udělané lépe, kam se na něj kluci z ciziny hrabou ;-).
Ereses
— 29. leden 2006, 19:03
HTML5 má cosi do sebe (běžné výhody evoluce oproti revoluci), bohužel jen z praktického hlediska. K úspěchu by zřejmě potřebovalo podporu nějakého monstrsdružení a písmeno X v názvu.